Flink meer klachten over kinderopvang

DATUM: 26 juni 2020

Afgelopen jaar zijn bij het Klachtenloket Kinderopvang flink meer klachten binnengekomen dan in 2018. Over het kinderdagverblijf werden 2,5 keer zoveel klachten ingediend als over de buitenschoolse opvang en maar liefst 4 keer zoveel klachten als over de gastouderopvang. De meeste klachten gingen over onderwerpen zoals contracten en veiligheid.

Bemiddeling bij klachten en geschillen

Om precies te zijn ontvang het Klachtenloket Kinderopvang in 2019 64% meer klachten dan in 2018 (392 ten opzichte van 239). Dat blijkt uit het jaarverslag van het loket, dat ouders, oudercommissies en kinderopvangorganisaties terzijde staat bij vragen en klachten over de kinderopvang.

Lukt het de organisatie niet om een passende oplossing te vinden voor een probleem, dan neemt de Geschillencommissie Kinderopvang de klacht over en doet een bindende uitspraak over het geschil. Van de 392 klachten werden in 2019 uiteindelijk 95 geschillen doorverwezen naar de commissie. Gastouderbureau Snoesje is overigens ook aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang en bleef het afgelopen jaar wederom geheel klacht- en geschilvrij.

Het Klachtenloket Kinderopvang vervult primair een bemiddelende rol en adviseert bij een geschil beide betrokken partijen over een mogelijke oplossing. Zowel telefonische bemiddeling als een mediationtraject behoren tot de mogelijkheden.

Ook meer verzoeken om informatie en advies

Mensen nemen niet alleen contact op met het loket in geval van problemen, maar ook bij vragen. In 2019 gaven medewerkers van het Klachtenloket Kinderopvang telefonisch advies in 5.438 telefoongesprekken; 31% meer dan in 2018. In het jaarverslag wordt dan ook gesproken over een flinke toename in zowel vragen als klachten.

De toename van het aantal klachten is waarschijnlijk niet te wijten aan een verslechtering van de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang. Mensen weten het klachtenloket simpelweg steeds beter te vinden en ook de laagdrempelige contactmogelijkheden (via een digitaal contact- of vragenformulier) zorgen voor de stijging in het aantal ingediende zaken.

Relatief weinig klachten over gastouderopvang

Opvallender dan de toename in het aantal klachten, zijn de cijfers over de verdeling ervan. Van alle klachten gingen 215 over het kinderdagverblijf, 85 over de buitenschoolse opvang, 52 over de gastouderopvang, 18 over de peuterspeelzaal en 22 over iets anders.

Toch is deze verhouding niet evenredig met het aantal kinderen dat in (het eerste kwartaal van) 2019 naar respectievelijk het kinderdagverblijf (338.000), de buitenschoolse opvang (368.000) en gastouderopvang (113.000) ging.

Verhoudingsgewijs komen er dan ook meer klachten binnen over het kinderdagverblijf dan over de buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Van de klachten gingen de meeste over contracten (236), veiligheid (93), communicatie (63), kwaliteit (60), financiën (49) en bejegening (22).