Omgaan als gastouder met de emoties van ouders

DATUM: 25 augustus 2017

Voor ouders is het niet altijd gemakkelijk hun kind naar een gastouder te brengen. Financiële overwegingen of andere motieven kunnen ervoor zorgen dat ze noodgedwongen werken, in plaats van zelf op hun kind te passen. Dat zorgt er soms voor dat emoties hoog oplopen en dat ouders een gastouder verwijten maken. Het FCB legt uit hoe je daar op een professionele manier mee omgaat.

Het FCB staat van oudsher voor het Fonds Collectieve Belangen, hoewel de organisatie tegenwoordig nauwelijks meer met deze naam werkt. Het FCB richt zich op uiteenlopende branches waaronder de kinderopvang en voorziet werkgevers en werknemers regelmatig van inhoudelijk advies. Specifiek voor gastouders die moeten omgaan met hoog oplopende emoties bij ouders, hebben ze de volgende tips:

Reageer begripvol. Als gastouder pas je op meerdere kinderen en weet je dat de wereld niet vergaat als een kind tijdelijk een klein ongemak heeft. Ouders kijken hier anders tegenaan en reageren vanuit emotie. Verplaats je daarom in hun zienswijze en reageer begripvol. Alleen dan komen jullie nader tot elkaar.

Bouw een goede relatie op. Als gastouder investeer je veel in het opbouwen van een goede relatie met het kind waar je op past. Net zo belangrijk is echter je relatie met de ouders. Besteed hier daarom tijd aan, stel vragen en bespreek uitvoerig relevante ontwikkelingen. Alleen zo creëer je het vertrouwen dat ouders nodig hebben om hun kind bij je achter te laten.

Maak heldere afspraken. Een van de grootste bronnen van ergernis voor ouders is als gastouders gemaakte afspraken niet nakomen. Vaak blijkt de oorzaak op een misverstand te berusten. Het maken van heldere afspraken is daarom noodzakelijk om frustratie bij ouders te voorkomen. Doe dit over belangrijke zaken als halen, brengen, voeden en slapen.

Blijf in gesprek. Soms kan het zijn dat ouders onverwacht boos op de stoep staan. Het is dan belangrijk om kalm het gesprek aan te gaan en goed te luisteren naar de kritiek. Blijft de boosheid de overhand houden, is het zaak om duidelijke grenzen te stellen en ook consequenties aan te geven. Een oververhit gesprek leidt nergens toe en kan daarom beter beëindigd worden, om het later weer voort te zetten.